Fotr je Lotr
6. 10. 2007
Poněkud nesmělý Greg Focker, který pracuje v nemocnici jako ošetřovatel, letí se svou přítelkyní Pam, učitelkou v mateřské škole, na svatbu její mladší sestry Debbie, aby se při té příležitosti představil jejím rodičům a požádal je ruku jejich dcery. Tréma a nešťastná shoda náhod však způsobí, že se neuvede zrovna nejšťastněji. Zejména Pamin otec Jack Byrnes není s mladíkem příliš spokojen. Nelíbí se mu ani jeho jméno, ani jeho pro muže prý nedůstojné povolání a také mu vadí, že si Greg nepadl do oka s jeho milovaným kocourem Jinxem. Navíc se zmatený Greg neustále zaplétá do drobných lží, kterými se snaží vylepšit tak, aby se rodičům své nastávající zalíbil, a jeho smůla vyvrcholí u večeře, kdy zátkou od šampaňského rozbije urnu s popelem Jackovy uctívané matky. Po zákroku konzervativních rodičů také sejde ze společné noci s Pam a když Greg v noci bloudí domem, objeví v podzemí Jackovu tajnou velmi neobvykle vybavenou pracovnu. Jack ho tu však přistihne a donutí ho, aby se podrobil testu na detektoru lži, který je součástí vybavení. Pam se pak musí Gregovi přiznat, že její otec není penzionovaným zahradníkem, jak mu tvrdila, ale bývalým specialistou CIA na psychologické profily a vyšetřování. A jako by to nestačilo, přistihne další den ráno Jack svého syna s dýmkou na marihuanu a ten tvrdí, že patří Gregovi. Jack poté nic netušícího Grega varuje, že si na něj dá hodně dobrý pozor a nedovolí, aby mu zkazil dceru. To však zdaleka není konec katastrofám, které se na Grega a jeho prostřednictvím na celou rodinu Byrnesových hrnou. Při vodním volejbalu v bazénu Pamina bývalého nápadníka, milionáře Kevina Rawleyho, se Gregovi podaří zasmečovat tak, že trefí Debbie přímo do nosu a ta musí být ošetřena v nemocnici. Vzápětí se mu podaří rozbít záchod a celý septik vyteče na trávník, kde mělo dojít k obřadu. A ještě než se rodina z pohromy vzpamatuje, dorazí z letiště Gregův kufr. Bohužel nesprávný, ve kterém šokovaný Jack objeví sadomasochistické potřeby. Zdá se, že situace už nemůže být horší. Zatímco Jack volá svým přátelům z CIA, aby Grega pořádně prověřili, Greg najde na střeše své cigarety, které sem hodila Pam dřív než zazvonili, protože otec kuřáky nesnáší. Zapálí si, aby alespoň trochu uklidnil pocuchané nervy, způsobí však požár, jehož obětí se mimo jiné stane svatební oltář, který pro dvojici osobně vyřezal Kevin. Ve zmatku kolem požáru se navíc ztratí Jinx a Greg, aby napravil svou pošramocenou pověst, přiveze z blízkého útulku kočku, která je po nabarvení ocasu Jinxovi k nerozeznání podobná. Jenže falešný Jinx způsobí v domě pohromu a mimo jiné zničí Debbie její drahé svatební šaty. Greg musí přiznat pravdu a to je zřejmě poslední kapka. Jack ho vyhodí z domu a zklamaná Pam se s ním rozejde. Krátce poté, co odjede na letiště, dorazí fax, dokazující nejen to, že Greg má lékařský diplom, ale také mnohé další informace, ze kterých Pam pochopí, že milovanému muži křivdila. Společně s matkou pak otci vyčtou, že jeho žárlivost na nápadníky přesahuje meze zdravého rozumu a ten se rozhodne vše napravit.
O natáčení
Fotr je lotr začal původně jako krátký film od mladého komika/režiséra Grega Glienna. Nízkorozpočtový velmi legrační příběh o strašlivém uvedení do rodiny se dotknul tématu, které vyvolává třas v srdci každého mladého nápadníka.
Nancy Tenenbaumová, jejíž filmy čítají The Daytrippers a Sex, lži a video, byla tím krátkometrážním filmem okamžitě okouzlena a viděla v něm obrovský potenciál pro větší, celovečerní film. "To nejlepší na filmu byl ten jeho univerzální námět," vysvětluje Tenebaumová. "Je to ta nejvíce nervy drásající zkušenost, když jdete do domu rodičů své přítelkyně nebo přítele úplně poprvé a snažíte se udělat dobrý dojem a Greg byl schopný na to všechno ukázat."
Ve snaze převést původní námět do většího rozměru, přivedla Tenenbaumová k film scénáristu Jima Herzfelda, který předtím pro Disneyho napsal Meet the Deedles. Akorát v době, kdy Herzfeld dopsal první koncept, byla vypuštěna prvotina mladého režiséra Jaye Roache Austin Powers a on byl přímo bombardován dalšími scénáři.
"Přečetl jsem padesát scénářů, možná víc," říká Roach. "A Fotr je lotr byla ta nejlegračnější věc, kterou jsem kdy četl." Roach se rozhodl natočit ten film. "Cítil jsem, že jde o nesnáze v trochu universální situaci, kde prostě musíte jít a získat souhlas své vyvolené."
Jedna z nejlegračnějších scén filmu spočívá v odhalení, kdy se Greg dozvídá o minulosti Jacky Byrnese, coby agenta CIA. "Bylo důležité, abych zdůraznil ten fakt, že Jack byl nejen v CIA, ale jeho specializace byla v psychologické profilaci," vysvětluje Roach: "Přesně řečeno, s výjimečným talentem poznat, zda lžete či nikoliv."
Při výběru pro roli impozantního Jacka Byrnese učinili filmaři neočekávaný krok, když zaslali scénář legendárnímu nositeli ceny Akademie Robertu DeNirovi a jeho partnerce v Tribeca Productions, Jane Rosenthalové, jež byli okamžitě nadšeni možností natáčet tento film. "Mysleli jsme si, jaký je to výborný nápad," vzpomíná Rosenthalová: "A také to byla pro Boba další komediální role po Wag The Dog a Přeber si to."
"Bob nebyl až do teď známý jako komediální herec," prohlašuje Roachová: "Ale myslím, že lidé poznají, že je jedním z největších komiků v branži."
"Fotr je lotr mi byl představen jako obraz - kdy přijdete do domu otce své dívky, otevřete dveře a tam je Bob DeNiro," řekla Rosenthalová: "A já se začala smát. Když pomyslíte na DeNirovu osobnost z filmů jako Taxikář nebo Mys hrůzy. Bylo skvělé představit si, jak otevřete dveře a tam stojí vaše nejhorší noční můra."
"Bobova postava je trochu zvláštní," dodává Rosenthalová. "Miluje svou dceru a velmi ji chrání. Ale ta ochrana je až příliš těsná a trošku bláznivá, skvělá pro všechny druhy komedie." Podle DeNira: "Na postavě se mi líbilo to, že ze začátku si nejste moc jistí tím, co dělá, potom se stává trošku excentrickým a najednou zjistíte, že je to ex-CIA zaměstnanec."
V době, kdy DeNiro vyjádřil svůj zájem o projekt, přidal se k týmu Ben Stiller jako Greg. "Na seznamu herců bylo tak málo jmen, že jsem se domníval, že budu muset zredukovat postavu Grega," řekl Roach. "Ale Ben byl pro mě vždy na vrcholu toho seznamu."
"Pamatuji si, jak jsem ten scénář četl poprvé a zamiloval si ten nápad," popisuje Stiller, hvězda kasovního trháku Něco na té Mary je. Stiller sám je rovněž scénárista a režisér a měl několik nápadů k postavě Grega. Jeho myšlenkou bylo například to, aby jeho postava pracovala jako ošetřovatel v nemocnici, stejně jako uvést Grega se vztahem k velkoměstu, tak aby více vynikly jeho pocity outsidera v domě Byrnesových.
"Necítí se dobře na předměstí nebo ve WASP - středoamerické perfektní komunitě," osvětluje tu myšlenku herec, "Moje postava je měšťák, je to intelektuál... je obřezaný."
DeNiro dodává: "Byrnesovi jsou vlastně normální rodina, ale jakmile se soustředíte na jakoukoliv rodinu a podíváte se trošku hlouběji pod povrch, vždycky tam najdete nějaké výstřednosti či blázniviny. Na tohle konto jde většina humorných scén filmu."
Zatímco Roach připravoval dobrý tým, Stiller byl zpočátku trochu nervózní z hraní vedle DeNira. "Myslím, že každý herec reaguje stejně, když se mluví o spolupráci s ním," vysvětluje Stiller. "Během prvních pár týdnů jste v takovém surrealistickém stavu - Nemůžu uvěřit tomu, že pracuji s Robertem DeNirem".
"Myslím, že se to poté trochu obrátilo, když na mě DeNiro začal zírat - Něvěřím tomu, že pracuji s Benem Stillerem," žertuje herec. "A nebylo to zrovna v té samé úrovni, jako jsem já nemohl uvěřit, že pracuji s Robertem DeNirem..."
Ve skutečnosti se při natáčení oba herci často rozesmávali. "Bylo to obvykle jenom v tom, jakým způsobem se na sebe koukli," říká k tomu režisér. "Najednou prostě vybuchnou. Mám spoustu metrů na nichž se DeNiro šíleně směje, jenom kvůli tomu, jak se na něj Ben podíval."
"Oba máme různé styly, které v tomto případě pracovaly dobře," řekl DeNiro. "Ben je velmi zábavný, ale co ho činí ještě zábavnějším je to, že on sám si o sobě nemyslí, že legrační. Dokonce si ani nemyslím, že by se považoval za komika."
Jakmile byly v týmu DeNiro a Stiller, byl zaměstnán i spisovatel John Hamburg, aby pomohl ušít přesné dialogy pro rozdílné osobnosti DeNira a Stillera.
Hledání herečky pro roli Pam Byrnesové, Gregovy přítelkyně a Jackovy věrné dcery, která ale vyjádřila svou touhu po svobodě přestěhováním do Chicaga, bylo dlouhé a pracné. "Hledali jsme tu pravou osobu, do které by se mohl Ben zamilovat a bylo to těžké," vzpomíná Rosenthalová. "Naše vedoucí castingu Ellen Chenowethová viděla každou ženu mezi New Yorkem a Los Angeles."
Hledání skončilo s nalezením herečky Teri Poloové, která v té době byla asi nejznámější ze své hostující role v televizní show Felicity. "Teri mě zasáhla tím, jak je hrozně chytrá," říka Roach. "A má v sobě kus sarkasmu, což bylo přesně to, co jsem potřeboval."
Nancy Tenenbaumová, jejíž filmy čítají The Daytrippers a Sex, lži a video, byla tím krátkometrážním filmem okamžitě okouzlena a viděla v něm obrovský potenciál pro větší, celovečerní film. "To nejlepší na filmu byl ten jeho univerzální námět," vysvětluje Tenebaumová. "Je to ta nejvíce nervy drásající zkušenost, když jdete do domu rodičů své přítelkyně nebo přítele úplně poprvé a snažíte se udělat dobrý dojem a Greg byl schopný na to všechno ukázat."
Ve snaze převést původní námět do většího rozměru, přivedla Tenenbaumová k film scénáristu Jima Herzfelda, který předtím pro Disneyho napsal Meet the Deedles. Akorát v době, kdy Herzfeld dopsal první koncept, byla vypuštěna prvotina mladého režiséra Jaye Roache Austin Powers a on byl přímo bombardován dalšími scénáři.
"Přečetl jsem padesát scénářů, možná víc," říká Roach. "A Fotr je lotr byla ta nejlegračnější věc, kterou jsem kdy četl." Roach se rozhodl natočit ten film. "Cítil jsem, že jde o nesnáze v trochu universální situaci, kde prostě musíte jít a získat souhlas své vyvolené."
Jedna z nejlegračnějších scén filmu spočívá v odhalení, kdy se Greg dozvídá o minulosti Jacky Byrnese, coby agenta CIA. "Bylo důležité, abych zdůraznil ten fakt, že Jack byl nejen v CIA, ale jeho specializace byla v psychologické profilaci," vysvětluje Roach: "Přesně řečeno, s výjimečným talentem poznat, zda lžete či nikoliv."
Při výběru pro roli impozantního Jacka Byrnese učinili filmaři neočekávaný krok, když zaslali scénář legendárnímu nositeli ceny Akademie Robertu DeNirovi a jeho partnerce v Tribeca Productions, Jane Rosenthalové, jež byli okamžitě nadšeni možností natáčet tento film. "Mysleli jsme si, jaký je to výborný nápad," vzpomíná Rosenthalová: "A také to byla pro Boba další komediální role po Wag The Dog a Přeber si to."
"Bob nebyl až do teď známý jako komediální herec," prohlašuje Roachová: "Ale myslím, že lidé poznají, že je jedním z největších komiků v branži."
"Fotr je lotr mi byl představen jako obraz - kdy přijdete do domu otce své dívky, otevřete dveře a tam je Bob DeNiro," řekla Rosenthalová: "A já se začala smát. Když pomyslíte na DeNirovu osobnost z filmů jako Taxikář nebo Mys hrůzy. Bylo skvělé představit si, jak otevřete dveře a tam stojí vaše nejhorší noční můra."
"Bobova postava je trochu zvláštní," dodává Rosenthalová. "Miluje svou dceru a velmi ji chrání. Ale ta ochrana je až příliš těsná a trošku bláznivá, skvělá pro všechny druhy komedie." Podle DeNira: "Na postavě se mi líbilo to, že ze začátku si nejste moc jistí tím, co dělá, potom se stává trošku excentrickým a najednou zjistíte, že je to ex-CIA zaměstnanec."
V době, kdy DeNiro vyjádřil svůj zájem o projekt, přidal se k týmu Ben Stiller jako Greg. "Na seznamu herců bylo tak málo jmen, že jsem se domníval, že budu muset zredukovat postavu Grega," řekl Roach. "Ale Ben byl pro mě vždy na vrcholu toho seznamu."
"Pamatuji si, jak jsem ten scénář četl poprvé a zamiloval si ten nápad," popisuje Stiller, hvězda kasovního trháku Něco na té Mary je. Stiller sám je rovněž scénárista a režisér a měl několik nápadů k postavě Grega. Jeho myšlenkou bylo například to, aby jeho postava pracovala jako ošetřovatel v nemocnici, stejně jako uvést Grega se vztahem k velkoměstu, tak aby více vynikly jeho pocity outsidera v domě Byrnesových.
"Necítí se dobře na předměstí nebo ve WASP - středoamerické perfektní komunitě," osvětluje tu myšlenku herec, "Moje postava je měšťák, je to intelektuál... je obřezaný."
DeNiro dodává: "Byrnesovi jsou vlastně normální rodina, ale jakmile se soustředíte na jakoukoliv rodinu a podíváte se trošku hlouběji pod povrch, vždycky tam najdete nějaké výstřednosti či blázniviny. Na tohle konto jde většina humorných scén filmu."
Zatímco Roach připravoval dobrý tým, Stiller byl zpočátku trochu nervózní z hraní vedle DeNira. "Myslím, že každý herec reaguje stejně, když se mluví o spolupráci s ním," vysvětluje Stiller. "Během prvních pár týdnů jste v takovém surrealistickém stavu - Nemůžu uvěřit tomu, že pracuji s Robertem DeNirem".
"Myslím, že se to poté trochu obrátilo, když na mě DeNiro začal zírat - Něvěřím tomu, že pracuji s Benem Stillerem," žertuje herec. "A nebylo to zrovna v té samé úrovni, jako jsem já nemohl uvěřit, že pracuji s Robertem DeNirem..."
Ve skutečnosti se při natáčení oba herci často rozesmávali. "Bylo to obvykle jenom v tom, jakým způsobem se na sebe koukli," říká k tomu režisér. "Najednou prostě vybuchnou. Mám spoustu metrů na nichž se DeNiro šíleně směje, jenom kvůli tomu, jak se na něj Ben podíval."
"Oba máme různé styly, které v tomto případě pracovaly dobře," řekl DeNiro. "Ben je velmi zábavný, ale co ho činí ještě zábavnějším je to, že on sám si o sobě nemyslí, že legrační. Dokonce si ani nemyslím, že by se považoval za komika."
Jakmile byly v týmu DeNiro a Stiller, byl zaměstnán i spisovatel John Hamburg, aby pomohl ušít přesné dialogy pro rozdílné osobnosti DeNira a Stillera.
Hledání herečky pro roli Pam Byrnesové, Gregovy přítelkyně a Jackovy věrné dcery, která ale vyjádřila svou touhu po svobodě přestěhováním do Chicaga, bylo dlouhé a pracné. "Hledali jsme tu pravou osobu, do které by se mohl Ben zamilovat a bylo to těžké," vzpomíná Rosenthalová. "Naše vedoucí castingu Ellen Chenowethová viděla každou ženu mezi New Yorkem a Los Angeles."
Hledání skončilo s nalezením herečky Teri Poloové, která v té době byla asi nejznámější ze své hostující role v televizní show Felicity. "Teri mě zasáhla tím, jak je hrozně chytrá," říka Roach. "A má v sobě kus sarkasmu, což bylo přesně to, co jsem potřeboval."
Fotr je lotr se natáčel v jednom soukromém domě v Old Brooksville ve státě New York. Exteriéry se natáčely dva týdny před domem Colonial revival, který pasoval pro Byrnesovu rezidenci v zámožné oblasti severního pobřeží Long Island. Vedoucí výpravy Rusty Smith, který se rovněž podílel na Austinu Powersovi: Špiónovi, který mě vojel i na Mystery, Alaska, prohledal celý New York kvůli perfektnímu Byrnesovic domu. "Při mém prvním rozhovoru s Jayem, jsme se bavili o DeNirově postavě coby bývalého člena CIA a všechny ty obrázky sami přišli do mé hlavy - tak jako Harrison Ford jako Jack Ryan," vzpomíná Smith. "Zaměřili jsme se na trochu patriotický vzhled - z koloniálních dob, klasický architektonický typ." Ve skutečnosti, dům který Smith našel na Long Islandu blízko zátoky Oyster (=ústřice), kde byl podle scénáře situován, byl takřka identický s kresbou, kterou si Smith udělal v představě ideálního domu. Dům Old Brookville navíc nabídl správné šířku pozemku pro některé klíčové scény, jako například Debbiina svatba pod širým nebem, a další bonus byl v tom, že majitel v domě nesídlil. Záběry Kevino velkého domu, toho typu, který Greg se svým sesterským platem nikdy nebude vlastnit, byly natáčeny v Harrisonu v New Yorku, zatímco se produkce přesunula do dalšího soukromého domu na Long Islandu, kde natáčela scény z Kevinova domácího bazénu. Ostatní lokace z Long Islandu zahrnují obchodní dům Trunz v přístavu Washington, zvířecí útulek ze zátoky Oyster a Victor Talbots Formals v Greenvaleu. Natáčelo se rovněž i v Louie Seafood restauraci v přístavu Washington, kvůli scénám Debiiny a Bobovy zkušební večeře. Rovněž oblečení herců reflektoval konzervativní nicméně vkusný vzhled. Návrhář kostýmů Daniel Orlandi, který navrhoval oblečení pro Flawless společnosti Tribecca a televizní seriál Witness to the Mob, oblékl Byrnesovu rodinu do látek jako jsou kašmír a manšestr v teplých, podzimních barvách. Zatímco ženy byly oblečeny v šatech od Burberryho, Chanel, Hermes a Caroline Herrerové, šatník Roberta DeNiro byl ve stylu gentlemana z předměstí, většinou věci od Ralpha Laurena. "Učinili jsme Jacka velmi WASPovitého (WASP - zkratka pro čtvrti plné stejných dokonalých domečků), ve všech těch manšestrových a kašmírových svetrech s výstřihem do V," popisuje to Orlandi. "Nikdy jsem neviděl Roberta DeNiro takto oblečeného ve filmu." Jedna z postav, která nenosí žádné oblečení po celou dobu natáčení je kočka Jinx. Od té doby, co Pam opustila domov, našel Jack neobyčejné zalíbení v její kočce. Naučil jí jíst slaninu přímo z jeho pusy, skákat mu do náručí a dokonce i používat záchod. Všechny tyto zvyky si musela filmová kočka nacvičit, tedy kromě toho posledního. Ve skutečnosti musí lidští herci vydržet více než kočky. Na prvním pracovním dni Phyllis Georgeové byla, spolu s částí štábu, celá postříkána bahnem. Naštěstí režisér Jay Roach zvládl vše na jeden záběr. "Přála bych si, aby každý režisér pracoval jako Jay," říká Rosenthalová. "Má neuvěřitelný smysl pro načasování, skvělé cítění pro vtip, úžasný smysl pro dramatické situace a je prostě fantastické s ním pracovat. A Jay je také jeden z nejpříjemnějších lidí v Hollywoodu." |
Komentáře
Přehled komentářů
Ten film je moc hezkej a taky moc vtipnej moc se mi líbí je fajn tak ahoj.
Komentář
(Šárka, 20. 10. 2007 22:26)